Együtt a siker felé
Nortyx logo
7 fontos szempont: hogyan válassz hangstúdiót?

7 fontos szempont: hogyan válassz hangstúdiót?

Elkészült a nagy mű, a dal hangszerelve, begyakorolva arra vár, hogy valaki végre rögzítse…
Itt az ideje, hogy meghozd a dal jövője szempontjából egyik legfontosabb kérdést: hol készüljön a hangfelvétel?
Segítünk, hogy később ne kelljen a fejed a falba verni. Összeszedtük, mire figyelj: azaz hogyan válassz hangstúdiót.

  1. Milyen a hangmérnök?

    A hangstúdió választás egyik alap pillére a megfelelő szakember kiválasztása.

    Nem árt, ha van szakmai tapasztalata, de sokkal fontosabb, hogy az utóbbi időben rendelkezik-e olyan referenciákkal, amelyek tetszenek neked. Lehet, hogy valakinek több évtizedes szakmai múltja és elismert neve van, de a friss zenei trendeket nem követi.

    Hallgasd meg a hangmérnök legutóbbi felvételeit!

    Még fontosabb a hangfelvétel sikere szempontjából, hogy könnyen szót tudjatok érteni. Ha a közös munka jó hangulatú és gördülékeny, akkor egyrészt gyorsabban el is tudtok készülni, másrészt nagyobb a valószínűsége, hogy sikerül elérni azt a hangzást, amelyet elképzeltél.

    Beszéljetek telefonon! Néhány perces beszélgetésből is kiderülhet, szimpatikus-e számodra.
    A Nortyx Hangstúdióban rendszeresen tartunk nyílt napot, ahol megismerkedhetsz velünk, így eldöntheted szívesen dolgoznál-e velünk.

    Érdemes olyan hangstúdióba menned, ahol a hangmérnök nyitott az elképzeléseidre. Legyen kedve kipróbálni számtalan beállítást is ha kell, hiszen ettől lesz a dal egyedi, megkülönböztethető. Így leszel benne igazán Te. Az igazán jó hangmérnök éppen ezért érdekelt a felvételed sikerében.

    Ha úgy érzed, nem teszi magát oda, inkább nézz másik hangstúdió után!

  2. Milyenek a hangstúdió akusztikai adottságai

    Bizonyosodj meg róla, hogy megfelelőek az akusztikai körülmények! Sajnos hallottunk már olyan „rémhíreket”, hogy a feljátszó helyiségen nyitott, vagy rosszul záródó ablak engedte be az utca zajait.

    Ami a falak mögött van, az is számít! Vannak stúdiók, ahol minden akusztikai elem a falon kívül, jól látható módon van elhelyezve, de vannak olyan akusztikai elemek is amelyek a látszólag szokványos fal mögött helyezkednek el. Legjobb példa erre a lehallgató helyiségünk hátsó fala, ami valójában egy kellően flexibilis membrán, ami basszus csapdakénet működik.

    Nézd meg a stúdióról készült fotókat: legyen gyanús a feljátszó helységen bármilyen felesleges nyílászáró. Hallgasd meg a referenciákat: bármilyen apró zaj a felvételen intő jelként szolgál!
  3. Melyek a szükséges felszerelések?

    Nem attól lesz jó egy hangstúdió, hogy végeláthatatlan a lista a benne található eszközökről. És nem is attól, ha mindenből a legdrágább, legmárkásabb cucc van benne. A lényeg, hogy minőségi felszerelések legyenek, amelyeket meg is tanultak jól használni.
    Természetesen vannak dolgok, amikre érdemes odafigyelni: a stúdió rendelkezzen elismert mikrofonparkkal ének és hangszer rögzítésére egyaránt, korlátlan lehetőséget biztosító, megbízható stúdió szoftverrel, magas mintavételezésű hangkártyával és A/D konverterrel. Stúdió kategóriájú, kiegyenlített frekvenciamenetű lehallgató rendszerrel.

    Attól függően, milyen hangszeren játszol, érdeklődj mik a hangstúdió által biztosított felszerelések, melyek azok,amiért esetleg külön kell fizetni, miket kell neked magaddal vinned.

    Ne feledkezz meg itt se arról, ami a falak mögött van, azaz a kábelezésről. Vannak akik csak legyintenek, és azt mondják, hogy a kábel az nem számít, de mi tudjuk hogy igenis nagyon sokat számít a felvétel minőségében. Számít, hogy milyen vastagságú, tömörségű kábelből, hány méter van a falakban, milyen szigeteléssel. Nézd meg a stúdió fotóit, és látni fogod hogy a falon lógó kábelek eléggé rendezettek, és vastagok-e. Ha a függő kábelek rendben vannak, akkor valószínűleg a falban is rend van. (Nálunk minden jelkábel cordial, és a csatlakozók neutrik-ok)

    Legyen gyanús a rendetlenség: Amelyik stúdióban állandóan rendetlenség van, ott valószínűleg a projektekben is rendetlenség és káosz uralkodik.

    Fontos megnézned még, hogy milyen stúdió programmal dolgoznak, és annak milyen az általános elismertsége. Sajnos hallottunk már olyanról, hogy egy zenekar a stúdió idejének a felét azzal töltötte, hogy vártak a reaper-re amíg végre kiszámol minden egyes kis belenyúlást.

    Vess egy pillantást a stúdió weboldalára. Ha a weboldal a mai kornak megfelelő, láthatóan frissítve van, akkor nincs probléma, viszont ha 10-15 évvel ezelőtti design jegyeket fedezel fel, vagy netán flash az oldal néhány eleme, ami mobilon meg se jelenik, akkor gyanakodhatsz arra, hogy a stúdió számítógépén sincsenek friss szoftverek, amik elengedhetetlenek a jó, és gyors munkához.

  4. Mire érdemes odafigyelni a referenciák hallgatásakor?

    Nagyon fontos, hogy legyenek referenciák, még fontosabb, hogy mindig legyenek friss referenciák! Ha nincs, vagy kevés, az arról árulkodhat, hogy kevés az igazán jól sikerült felvétel.
    Első körben figyeld meg a stílusodhoz legközelebb álló dalok minőségét. Ha elégedett vagy, hallgass meg több felvételt is más stílusokból is, és vizsgáld meg hogy az azonos stílust játszó zenekarok felvételeinek különbözik-e a hangzása. Ha mindegyik dal hasonlóan szól, az esetleg arról árulkodhat, hogy a hangmérnök nem elég kísérletező vagy kreatív.

    Keress friss referenciákat, hallgasd őket vájt füllel, képzeld el hogy szólna a Te dalod!
  5. Fontosak a vélemények

    A legegyszerűbb módja, hogy megerősítést nyerj egy stúdióról, ha meghallgatod mások véleményét. Az a legjobb, ha a hangstúdió weboldalán elérhetőek valós értékelések, és az alapján akár fel is tudod venni az adott személlyel a kapcsolatot, hogy feltedd neki kérdéseidet. Ha ez hiányzik, akkor még mindig ott vannak a közösségi oldalak, ahol bátran nézelődhetsz.

    Vedd fel a kapcsolatot azokkal, akiknek már van tapasztalata az adott hangstúdióval, illetve hangmérnökkel. FONTOS, hogy csak olyan véleményekre adj, amelyekhez kapcsolható referencia is van az adott stúdióban.
  6. Tartsd szem előtt a célod!

    Minden zenésznek más a fontos, és máshol tart a pályán, de abban egyetértés szokott lenni, hogy akkor választanak jól stúdiót, ha a számukra megfelelő ár-érték arányút sikerül megtalálniuk. Óriási előny, ha a stúdió garanciát vállal a hangfelvételre, hiszen amíg nem vagytok túl az első közös munkán, addig csak sejtheted, de nem lehetsz biztos benne, hogy tetszeni fog-e a végeredmény.
    Érdemes azt is figyelembe venni, hogy a kiszemelt hangstúdió milyen többletszolgáltatásokat kínál. Milyen környezetet biztosít számodra, hogy ki tudd hozni magadból a maximumot. Milyen ajándékokat szerezhetsz, amelyek segítik a munkádat?

    Tartsd észben a CÉLodat: kiváló minőségű felvételt akarsz! Válassz olyan hangstúdiót, ahol mindent megtesznek ezért!

    A te feladatod a stúdióban, hogy mint zenész, alkotó tevékenységet végezz. Ehhez az kell, hogy a környezet is inspiráljon téged, ami csak úgy lehetséges, ha kényelmesen elférnek a zenészek, van hol megpihenni, télen nincs túl hideg, és nyáron sincs túl meleg. Ez egyértelműnek tűnik, de nem is hinnéd hány stúdióban izzadnak a zenészek, mert nincs légkondi, illetve hány olyan felvételről lehet hallani, hogy jobb is lehetett volna ez, ha nem vacogott volna a gitáros keze a hidegben.

    Alkotó művész vagy, válassz olyan stúdiót, ahol a környezet inspirál, és nem hátráltat!
  7. Élet a stúdiózás után

    Sokat elárul a hangstúdió hozzáállásáról, hogy mi történik a felvételek után. Támogatják-e a munkádat, adnak-e tanácsokat, adnak-e hírt rólad, érdeklődnek-e a közösen készített felvételek fogadtatásáról, elért eredményeidről.
    Jó pont, ha érdeklődnek afelől, hogy mi a véleményed az első közös munka után. Ha nem vagy 100%-ig elégedett és elviselik a kritikát, az azt jelenti, hogy szeretnének tovább fejlődni.

    Ha a kommunikáció nem ér véget azzal, hogy kifizetted a felvételt, akkor szinte biztos, hogy jól választottál!
  • 7 fontos szempont: hogyan válassz hangstúdiót?
2017/08/09