A felvétel készítés nulladik lépése a megfelelő hangstúdió és hangmérnök kiválasztása. Egy korábbi cikkünkben már olvashattál róla, hogy milyen szempontok alapján érdemes hangstúdiót választani, illetve mire érdemes odafigyelni, rákérdezni, ezért erre itt már külön nem szeretnék kitérni.
Van viszont egy fontos dolog, amikor elkezdődik a közös munka, ami alapvetően meghatározza a stúdiózás hangulatát, minőségét és eredményét. Ez nem más, mint a BIZALOM.
Ha egy adott hangstúdió mellett döntöttél - még ha először is jársz ott - bizalmat szavaztál az ott dolgozó szakembernek. Teljesen mindegy, hogy mi győzött meg: ismerős ajánlotta, vagy a referenciái alapján döntöttél, ne felejtsd el: ő is arra törekszik, hogy a lehető legjobbat hozza ki belőled, az ötletedből, a felvételből. Legalábbis nálunk ez így van. Pont.
Óradíjas elszámolás esetén van ez bizonyos összefüggés:
- Lehet gyorsan ezáltal olcsón dolgozni, de alacsony lesz a minőség.
- Lehet magas minőségben, hibamentességre törekedve rögzíteni, de az időigényes ezáltal magasabb lesz az ár is.
Gyorsan, olcsón magas minőségben nem lehet felvenni, hacsak nem vagy tényleg képzett, profi zenész, aki elsőre is hibátlanul eljátszik bármit. Szerencsére már ilyennel is találkoztunk, és élmény volt együtt dolgozni! Szóval döntsd el, mit akarsz, és azt közöld is előre: ha a végeredmény a fontos, akkor ne sürgesd a munkát. Ha csak kell egy demo, akkor lehet gyorsan dolgozni, de könyörgöm ne várj csodát.
Lehet projekt áron is dolgozni, ez esetben az idő (azaz a pénz) tényező nem szól bele a minőségbe, és nem okoz lelki terrort senkinek, ha a szakember a végeredmény érdekében valamit szeretne kipróbálni, kijavíttatni, újra felvenni.
Lássuk, melyek azok a témák, ahol érdemes hallgatnod a hangmérnök szavára:
- Hamis / nem hamis
Ha a hangmérnök azt állítja, hogy a fő dallam, vagy a vokál hamis, illetve diszharmonikus, akkor azt fogadd el, és ne próbáld meg meggyőzni.
Két lehetőség van: vagy nem tudod befolyásolni, vagy ha kötöd az ebet a karóhoz, akkor egy idő után feladja. Neked lesz egy rosszul szóló, hamis felvételed, amit a stúdió nem fog reklámozni, nem hirdeti majd referenciái között (vagyis ugrott egy ingyen reklám lehetőséged).
- Effektezés
Ha egy hangszer effektezésén, beállításán állítani szeretne a hangmérnök, akkor vedd fontolóra a tanácsait, hiszen ő az aki nap mint nap ezt csinálja, és már előre hallja, hogy fog szólni a végeredményben a többi hangszerrel együtt. A legtöbb esetben meglepődnek, milyen jól működik végül az adott sáv. Ha mégsem tetszik, akkor még mindig vissza lehet csinálni…
- Hol a dög?
Gyakori “vita” téma, hogy a torzított gitár hangja a felvétel közben nem elég dögös, nincs meg az alja. Ez azért van, mert a mixben nem foglalhatja el a teljes sávszélességet gitár, helyet kell hagyni a lábdobnak, és a basszusgitárnak és egyéb hangszereknek is. Ezért lehet, hogy szólóban olyan kis “nyomi” a gitár hangja, de amikor a mixbe kerül, mégis tökéletesen kiegészül a többi hangszerrel.
Miért bízz a hangmérnök szavában?
- Mert (jobb esetben) ezt tanulta, ez a szakmája, tehát ért hozzá
- Mert a legjobb eredményt akarja kihozni minden felvételből
- Mert nap mint nap a zenék sávonkénti boncolgatásával foglalkozik, ezért biztosan nagyobb tapasztalata és gyakorlata van! Egy egyszerű példa más szakmából: recept alapján bárki tud wellington bélszínt készíteni, de mégse közelíti meg egy mesterszakács kezei által készített étel különlegességét, igaz?
Csak ismételni tudom magam: fontos a bizalom.
Mi bízunk benne, hogy elhozod hozzánk a következő slágert. Bízunk benned, hogy frankón fel tudod játszani / énekelni. Kérlek te is bízz bennünk, és akkor menetelhetünk “Együtt a siker felé!”.