Az első részben megismerkedtünk a hangképzésben részt vevő szerveinkkel, az énekes hangszerével. A második részben gyakorlati tanácsokkal láttunk el a helyes testtartás elsajátítása érdekében, és megtanultuk, hogyan kell helyesen lélegezni. Ebben a részben pedig a hangzóképzéssel foglalkozunk majd.
Ha az énekléshez szükséges levegőt a megfelelő mennyiségben és módon tudod a tested rendelkezésére bocsátani, a következő lépés a kifejező éneklés felé, hogy megtanuld az egyes hangzók helyes ejtését. Így lesz az általad közvetített szöveg értelmes, és kellemes a hallgatóid számára.
Formáld helyesen!
Megkülönböztetünk magán-, és mássalhangzókat: a magánhangzók a gégében, a mássalhangzók a szájüregben keletkeznek, a „h” kivételével. A két csoportot tovább bonthatjuk. A magánhangzók között - amelyek valójában a beszéd, és énekhang színei - megkülönböztetünk világos és sötét hangzókat az alábbi sorrendben: i, é, e, ü, ö, á, a, o, u. Mivel az éneklés a magánhangzókon történik, nagyon fontos a megfelelő ajak-, száj-, stb. formálás a más-más rezonancia, azaz más-más szín kialakításához. Lássuk, hogyan képezhetjük őket helyesen:
„i” – A fogak közötti rész keskeny, az ajkakat vízszintes irányban mérsékelten húzd szét. A nyelved hegye érjen az alsó fogsorhoz, a nyelvhát erősen feldomborodik.
„é” – A fogak közötti rés tágabb, ajkakat vízszintes irányban mérsékelten húzd szét, mint az i esetén. A nyelvhegy érjen az alsó fogsorhoz, a nyelvhát csak enyhén emelkedik.
„e” – Ejtsd le az álladat, ezáltal a fogak egymástól legyenek távol. A szádat ne húzd szét, és nyelved feküdjön nyugodtan a szájfenéken.
„ű” – Ajkaddal enyhén csücsöríts úgy, hogy a szádon egy ceruza hegye éppen beférjen. A nyelv állása hasonló, mint az i esetén.
„ő” – Szádat kerekítsd, az ajkad fedje el a fogaidat, nyelved pereme kerüljön a fogaid közé, miközben állad lefelé esik.
„á” – Ez a legnagyobb szájnyílású magánhangzó. A nyelv laposan fekszik, ezért az egész szájüreg jól látható.
„a” – Az ajkat kicsit előretolva fedje a fogakat, a szájnyílás legyen elég nagy, a nyelvhát alig észrevehetően emelkedjen.
„o” – Kerek szájnyílás mellett a nyelvhátat enyhén emelve, az állunkat belül lefelé ejtve képezd.
„u” – Az ű-höz hasonlóan, de kevésbé csücsörítve az ajkad kifelé, lefelé hajlik. A nyelvhát domborodik, az áll lefelé esik.
Érdemes a magánhangzók ejtését tükör előtt gyakorolni, hogy megbizonyosodj a hangképzés helyességéről. Az áll megfelelő munkája annak könnyed ejtéséből áll. Tehát az áll ejtésével nyitod a szádat. A lényeg az áll esésének passzív volta a szájnyitás aktivitásával szemben, mely segít elkerülni a merevséget.
Természetesen sok gyakorlással a már rosszul rögzült ajak, és állmozgások is korrigálhatóak, de ezeket érdemes szakértő ellenőrzése mellett végezni, aki rád tud szólni, ha hibát ejtenél. Viszont vannak hasznos, otthon végezhető gyakorlatok is, amivel nem tehetsz rosszat magadnak, átmozgatod az arcizmaidat, megismered azok működését.
Átmozgató gyakorlatok
- ÁLL EJTÉSE
A nyelved feküdjön a szájfenéken, ajkaid legyenek normál helyzetben. Álladat könnyedén ejtsd le, majd zárd vissza ügyelve arra, hogy mindez csak az állforgó mozgásával történjen. Ezt úgy tudod ellenőrizni, hogy a hüvelykujjad tedd az állad alá, a mutatóujjad pedig közvetlenül a fül nyílása elé. Ha megfelelően csinálod, az áll ejtése közben mutatóujjad beesik a forgó mozgása miatt keletkezett lyukba. Az állad alatt lévő hüvelykujjaddal ellenőrizd, hogy nincs-e jelen egyéb mozgás: nyelvcsonti nyomás, lesüllyedés. Ha hibát fedezel fel, gyakorolj addig, amíg nem sikerül kiküszöbölni.
Ezek után jöhetnek a különféle gyakorlatok:
- Először végezd az állejtést felváltva lassan / gyorsan,
- Aztán aprózva, a kisebb nyílásról nagyobbra, illetve a nagyobbról a kisebbre
- Mozgasd az állad jobbra-balra
- A legnehezebb: próbáld körkörösen mozgatni. Ejtsd le az állad, majd picit told előre, és erőlködés nélkül körkörös mozgást kell végezned először az egyik, majd a másik irányba.
- AJKAK FORMÁLÁSA
Az ajakmozgásoknál arra kell vigyázni, hogy azok mindig tükörképszerűek legyenek. Tehát amikor a felső ajakrész lefelé mozdul, akkor az alsó felfelé, és fordítva. Természetesen továbbra is tükör előtt gyakorolj, ellenőrizve a megfelelő mozgást.
- Körkörös mozgás gyakorlása: lágy mosoly után mérsékelt szájzug oldalmozgás, majd vissza lágy mosoly, végül zárás.
- Csücsörítve fújd előre a levegőt, mintha fütyülnél, vagy puszit adnál
- Mérsékelt állejtés: A felső ajakrészt tapaszd a fogadra, ejtsd tovább, húzd az alsó ajakrészt az alsó fogsorra, majd teljes állejtés közben az ajkaid teljesen fedjék el a fogakat.
- NYELV MUNKÁJA
Mivel a nyelv fő feladata a táplálék hátrafelé irányítása, ezért hajlamos a hátrahúzódásra. A beszéd, éneklés iránya ellentétes a nyelés irányával, ezért az előre irányuló mozgást alaposan be kell gyakorolni.
- Nyújtsd ki a nyelved egészen az ajkaidon kívülre és vissza, először lassan, majd gyorsíts a tempón.
- Támaszd a nyelved hegyét az alsó metszőfogaidnak és a nyelvhátat domboríts előre, ezáltal a nyelvgyök is előre mozdul.
- Nyelveddel érintsd végig az ajkaidat, majd a fogak felső élét, végül húzd végig a fogsor külső és belső lapján is.
- Gyakorold az L betűt: a nyelved hegye határozott mozdulattal emelkedjen a felső fogsor mögé, majd pattanjon vissza
- LÁGY SZÁJPAD MUNKÁJA
Rugalmas mozgása lényeges a magasság képzésénél, illetve a dinamikai effektusoknál is. Magas hangok éneklésénél és forténál felemelkedik, míg lefelé éneklésnél és pianonál leereszkedik. El kell sajátítanod azt a tudást, hogy képes legyél egyik működésről könnyen és gyorsan a másikra váltani, ezáltal kiegyensúlyozottá váljon a felemelkedés-leereszkedés mozgása.
- Nyisd ki a szád annyira, hogy tükörben lásd a garatfalat. Lassan, orron keresztül lélegezz be, ekkor látnod kell, hogy a lágy szájpad leereszkedik. Kilégzés szintén orron keresztül.
- A feladat ugyanaz, mint az előbb, csak most ne orron keresztül lélegezz, hanem szájon át. Ekkor látnod kell, amint a lágy szájpad felfelé emelkedik.
- Váltott gyakorlás: belégzés orron, kilégzés szájon át, majd fordítva.
Sok gyakorlás után, ha az egyes magánhangzókat külön-külön már helyesen képzed, tovább léphetsz a hangzók gyakorlására különféle beéneklő gyakorlatok segítségével. Ezekről részletesebben a következő részben írunk. Ha nem szeretnél lemaradni róla, csatlakozz olvasóink táborához Te is!
Forrás: Kerényi – Kerényiné: Énekiskola I-II.